بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillah, Segala
puji bagi Allah S.W.T, Pemilik alam keseluruhannya. Selawat dan salam ke atas
junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W, Rasul-Nya dan penutup para nabi
Allah.
Mukadimah
Kebelakangan ini, sering ternampak di laman-laman sosial, laman-laman
tarbiah, blog dan bermacam medium maklumat artikel berkaitan Nikah Gantung atau
lebih dikenali oleh masyarakat zaman kini sebagai Nikah Khitbah. Namun
sepanjang pemerhatian saya mengenai Nikah Khitbah ini, jarang saya
temukan artikel yang membicarakan secara terperinci mengenai perbahasan hukum
di sebalik ‘Nikah Khitbah’
Gambar Hiasan |
Istilah ‘Nikah Khitbah’ terdiri daripada dua perkataan, iaitu
Nikah dan Khitbah. Nikah sepertimana yang kita semua sedia
maklum secara umumnya ialah menghimpunkan seorang lelaki dan seorang wanita di
dalam satu ikatan atau akad yang syarie. Manakala ‘Khitbah’
secara umumnya pula merujuk kepada pertunangan. Timbulnya penamaan ini kerana
adat orang Arab di negara Jordán khususnya mengistilahkan perkahwinan dengan
akad tanpa walimah sebagai ‘Khitbah’. Dan pernikahan seperti ini tidak
silap saya terkenal di kalangan orang Melayu sebagai nikah gantung.
WaAllahua3lam.
Nikah Khitbah BUKAN Sejenis Pernikahan?
Ya! Mari kita jadikan artikel ini sedikit santai. Nikah Khitbah bukanlah sejenis pernikahan.
Tidak seperti Nikah Misyar yang menggugurkan beberapa hak isteri dengan
kerelaan isteri, Nikah Mutaah yang berasaskan kontrak, Nikah Syighar yang digugurkan daripadanya syarat akad yang sahih seperti pengguguran mahar atau jenis-jenis pernikahan yang lain.
Adapun Nikah Khitbah ini sebenarnya ialah sebahagian fasa
daripada perkahwinan biasa. Perkahwinan dengan akad yang sahih serta cukup
syarat-syaratnya. Ringkasnya, Nikah Khitbah ini ialah satu istilah yang
dinamakan (di-itlak-kan) kepada fasa pertama perkahwinan. Fasa pertama
perkahwinan?
Fasa-Fasa Perkahwinan
Rajah 1 |
Fasa perkahwinan ini saya mulakan daripada termeterainya akad
perkahwinan. Andaikan perkahwinan ini seperti seutas tali. Hamparkan dan
tandakan kepada 3 bahagian. Mula, tengah dan penghujung. Mula ialah akad,
tengah ialah nafkah, manakala akhir letakkan syurga sebagai doa [insyaAllah].
Setelah dibahagikan begini, akan terdapat 2 bahagian. Bahagian pertama ialah
antara akad dan nafkah (iaitu mula dan tengah), dan bahagian kedua ialah
nafkah dan syurga (tengah dan penghujung). Bahagian pertama saya namakan
sebagai Fasa Pertama, dan bahagian kedua saya namakan Fasa Kedua. Pada Fasa
Pertama inilah yang dinamakan oleh sebahagian besar kita sebagai Nikah Khitbah
ataupun nikah gantung.
Kenapa Perlu Berfasa-fasa Pula?
Mungkin ada tertanya kenapa perlu di asingkan kewajiban nafkah daripada
akad. Bukankah dengan berlakunya akad, maka nafkah pun menjadi wajib ke atas
suami? Dalam satu pendapat fiqh yang bermazhab zohiri, ya.1
Gambar Hiasan |
Tetapi, ulama’ mazhab yang empat telah meletakkan beberapa syarat yang
mesti dipenuhi sebelum kewajiban nafkah itu beralih kepada suami. Ini
berdalilkan perbuatan Rasulullah S.A.W. selepas Baginda mengahwini Saidatina
Aisyah R.A.. Baginda tidak menafkahi Saidatina Aisyah dengan kewajiban nafkah
ini sehingga berlalu beberapa tahun usia perkahwinan Baginda dan Saidatina
Aisyah.2 Iaitu selepas Baginda mendatangi Saidatina Aisyah R.A.
serta saidatina berpindah untuk tinggal bersama Baginda, Rasulullah S.A.W
ketika berusia 9 tahun. Selain itu, antara faktor yang menyebabkan ulama’
meletakkan syarat-syarat yang perlu dipenuhi untuk berpindah nya kewajiban
nafkah itu ke atas suami ialah Permasalahan Nusyuz. Kerana nafkah itu
digugurkan dengan sebab berlakunya nusyuz, sedangkan ketika ini akad
masih lagi wujud antara suami dan isteri. Maka dengan itu, akad dan nafkah
dipisahkan. Dalam erti kata lain, sempurnanya akad tidak lagi mewajibkan
nafkah.
Syarat Wajib Nafkah
Saya kira, para
pembaca telah jelas mengenai dua fasa pernikahan yang telah saya nyatakan di
atas. Dalam beberapa pembacaan yang saya lakukan, saya temukan banyak
pecahan yang membincangkan pendapat ulama’ mazhab dalam permasalahan ini. Saya
akan dahulukan penerangan yang di bawakan dalam kitab Fiqh Sunah – Sayid
Sabiq – dalam permasalahan ini, kemudian diikuti pecahan yang saya dapati
dalam kitab Mausu3h Al-Fiqhiyah Al-Kuwaitiyah. InsyaAllah.
Dalam kitab Fiqh Sunah, pengarang meletakkan 5 syarat
yang mesti dilengkapi, disempurnakan untuk diwajibkan nafkah;
1) Mestilah akad nikah itu
akad yang sahih.
2) Suami mampu untuk
berseronok dengan isteri.
Berkata lagi pengarang; Jika tidak lengkap satu syarat
daripada syarat-syarat ini, maka nafkah itu tidak wajib. WaAllahua3lam.3
Seterusnya dinyatakan dalam Kitab Mausu3ah Fiqhiyah
Al-Kuwaityah bahawa ulama’ telah berselisih pendapat dalam menyatakan
sebab-sebab wajib nafkah ke atas isteri oleh suami. Adakah diwajibkan dengan
akad semata ataupun akad bersama tamkin dan penyerahan yang sempurna? Padanya
tiga pendapat dan dijelaskan pendapat kebanyakan ahli fiqah – jumhur fuqaha
– Hanafiah, Syafiyah dan Hanabilah ialah:
1) Mestilah seorang wanita
yang dewasa atau mampu untuk didatangi.
2) Hendaklah isteri
menyerahkan dirinya kepada suaminya bila-bila masa yang diminta. Melainkan
kerana
uzur syarie. – Penyerahan yang sempurna, tamkin tam-
Kemudian dijelaskan beberapa
perkara seperti berikut:
1) Anak perempuan muda yang
tidak mampu untuk didatangi, maka tiada nafkah padanya.
2) Dan jumhur ulama’ tidak
mensyaratkan baligh ke atas suami sebagai syarat wajib ke atasnya nafkah.
Bahkan diwajibkan ke atas anak lelaki muda nafkah kepada isterinya ketika
sempurna syarat-syarat
yang telah disebutkan. waAllahua3lam.
Tamkin : ialah penyerahan diri secara sempurna, sama
ada dengan menyerahkan dirinya atau dengan menzahirkan kesediaan untuk
menyerahkan dirinya kepada suaminya di mana dia (isteri) tidak menghalang
ketika diminta oleh suami. Sama ada didatangi suaminya atau tidak. Dan sama ada
isteri mahupun walinya yang meminta untuk bersama atau tidak.4
Manakala dalam syarah yang lain dinyatakan tamkin, yakni penyerahan
mestilah sempurna. Dan tidak dikira akan ia jika penyerahan itu berlaku
semalaman sahaja (tidak sempurna), atau di tempat tertentu. Maka tiada nafkah
ke atasnya.5
Ringkasan dan Kesimpulan
Secara keseluruhannya, dapat dinyatakan bahawa Nikah Khitbah
ini adalah sebahagian daripada proses pernikahan yang biasa dilakukan. Cuma
kurang difahami secara umum, kerana kebanyakan daripada kita menganggap dengan
berlakunya akad antara lelaki dan wali perempuan, maka diwajibkan bersama ia
nafkah isteri ke atas suami. Dan permasalahan ini sebenarnya telah dibincangkan
oleh ulama’ terdahulu, cuma tidak dikhususkan istilah seperti yang dilakukan
pada zaman ini, melalui istilah Nikah Khitbah. Namun perlu diingatkan,
semasa proses akad, mahar adalah diwajibkan. Kerana ia adalah hak harta isteri
yang wajib kepada isterinya6 semasa proses akad (dengan beberapa
penjelasan). Nafkah pula menurut ulama’ mazhab memerlukan kepada beberapa
syarat yang mesti dipenuhi sebelum menjadi wajib ke atas suami.
Gambar Hiasan |
Penutup
Artikel ini tidaklah membincangkan secara keseluruhan
mengenai permasalahan ini, lebih tertumpu kepada syarat-syarat wajib nafkah.
Secara ringkas. Segala kekurangan dalam artikel ini amatlah dikesali. Sebarang
teguran boleh diajukan terus kepada saya, insya-Allah. Moga dengan artikel
terdapat sedikit sebanyak manfaat bersama. waAllahua3lam.
kalam Setapak Melangkah
Rujukan
2) Al-Mausu3ah
Al-Fiqhiyah Al-Kuwaitiyah, Wizarah Auqaf wa As-Shu-un Al-Islamiyah Kuwait,
Huruf An-Nun, Fasal Nafkah, Jilid 41, m/s 37,
As-Syamila.
3) Fiqh As-Sunah,
Sayid Sabiq, Dar Al-Hadis Kaherah, Bab Az-Zawaj, Fasal Nafkah, m/s 586.
4) Al-Fiqh
Al-Islami wa Adillatuhu, Syeikh Wahbah Al-Zuhaili, Dar Al-Fikr, Jilid 10,
Bahagian 6, Bab 3, Fasal 5, m/s 7374, As-Syamila.
6) Fiqh As-Sunah,
Sheikh Sayid Sabiq, Dar Al-Hadis Kaherah, Bab Az-Zawaj, Fasal Hak-Hak
Perkahwinan, m/s 578
Sumber:
Gambar : Google Image Search
Anda boleh memuat turun artikel penuh (beserta teks Arab) format PDF di pautan berikut:
atau
http://www.mediafire.com/?cps44xrigx7qgxl (Jika mempunyai masalah font arab)
menarik..tahniahh..!!! (^_^)
BalasPadamAkramakallah..
terima kasih.. wiyyak.. Allahummamin..
BalasPadamterima kasih.. nice artical :D
BalasPadam